illustrasjon for dropshipping
Dropshipping er på mange måter likt å drive sin egen nettbutikk. Den største forskjellen er det faktum at du ikke trenger å kjøpe og lagre produktene selv. Dropshipping i Norge gjør det enklere å starte en nettbutikk, fordi du bare trenger å ta imot en ordre som du videresender til din leverandør. Leverandøren pakker og sender produktet for deg.


Dropshipping i Norge – Nettbutikker der forhandleren ikke har sitt eget varelager, men i stedet overfører kundens bestillinger og forsendelsesdetaljer til en annen forhandler eller en grossist, som deretter sender varene direkte til kunden.

For 20 eller 30 år siden, var det å sette opp en bedrift hjemmefra praktisk talt uhørt. Hvis du ønsket å ha en vellykket bedrift, måtte du ha et kontor, en pålitelig stab, og et fysisk produkt eller tjeneste som kunne møte behovene til din målgruppe.

Men takket være Internett, kan flere og flere mennesker velger å jobbe hjemmefra.

I disse dager, hvor alle eier en datamaskin og kommunikasjonsteknologi er mest effektiv, har entreprenørskap, i form av å starte opp en bedrift hjemmefra blitt en av de mest populære måtene å tjene til livets opphold.

En amerikansk studie fra 2016 viser at det er over 40 000 000 selvstendig næringsdrivende amerikanere, som utgjør 2.8% av arbeidsstyrken.


Vi introduserer: Dropshipping Norge

En av de beste forretningsmulighetene som finnes for hvermannsen på internett i Norge er dropshipping.

Denne forretningsmodellen har blitt svært populær blant nye entreprenører fordi den ikke krever mye finansiell kapasitet. Du trenger ikke å kjøpe og lagre beholdningen av varer selv. I stedet kjøper du produktene dine fra en tredjepart, som også sender det ut til kunden.

Høres enkelt ut, ikke sant?

Vel, det er ikke så enkelt som det kan virke som.

Joda, kan du tjene mange tusen i måneden hvis du spiller kortene dine riktig. Men i stedet for å tenke hvor mye du tjene, må du fokusere på hvor mye du kan hjelpe folk gjennom å selge dem de produktene de trenger.

Du har sikkert hørt ordtaket «demand and supply» før, som er alfa omega for det kapitalistiske markedet vi lever i idag. Du må fylle en etterspørsel i markedet for å skape et vellykket dropshipping selskap i Norge. Hvis du gir verdi til målgruppen, vil pengene vil følge!

Så, vil du vite hvordan du starter en lønnsom dropshipping bedrift for Dropshipping Norge? Her er en kort guide for hvordan du kan tjene penger på å selge produkter på nett.


Finn en profitabel nisje

For å skape en virksomhet basert på e-handel, må du først ha et produkt å selge. Dette trinnet er ofte den mest utfordrende delen for å starte en dropshipping virksomhet siden finnes tusenvis av produkter som du kan selge på nettet.

Her er noen ting du kan gjøre for å begynne å finne ditt vinnerprodukt:

  • Finn et problem som du kan løse
  • Dra nytte av lidenskapene dine
  • Utnytt din faglige ekspertise
  • Prøv å finn den neste store tingen og vær tidlig ute!
  • Les hva kunder har å si om eksisterende produkter
  • Bla gjennom ulike markedsplasser på nettet for å se hva folk kjøper
  • Se etter produkter som har høy fortjenestemargin
  • Finn en hobby med entusiaster som er villige til å betale for den
  • Velg en nisje som ikke eksisterer, eller har lite konkurranse
  • Lytt på hva industriledere har å si

Finn en leverandør

Tradisjonelle markedsplasser på nettet sender bestillinger direkte til kundene dine fra hjemmet ditt.

Med dropshipping, er prosessen mindre kjedelig. Alt du trenger å gjøre er å videresende ordrer til leverandøren din som deretter vil behandle forespørselen og sende produktet direkte til kundene dine.

Når du har valgt dine produkter, er neste trinn å se etter partnere som kan hjelpe deg med din dropshipping virksomhet. Jeg snakker om å finne riktig leverandør som vil pakke og levere kundens ordre for deg.

Her er to av de desidert mest populære platformene for dropshipping i Norge:

1. Salehoo

Salehoo er en markedsplass som kobler deg til tusenvis av grossister og produsenter over hele verden.

Når du har tilgang til tjenesten, kan du søke etter produkter du vil selge, og leverandører du er interessert i å arbeide med. Når du finner et produkt som du ønsker å selge eller en leverandør som du er villig til å jobbe med, ta kontakt med leverandøren og legg inn din første bestilling. Hver leverandør på siden gir deg ulike statistikker som tidsrammer for frakt, minimum bestillingsbeløp, etc.

Det negative med Salehoo er det faktum at du må betale 67$ per år for å kunne benytte deg av platformen.




2. Aliexpress

AliExpress  er enda en markedsplass som samler tusenvis av selgere på en side. Siden er basert i Kina som eies av Alibaba. Aliexpress består hovedsakelig av bedrifter i Kina som tilbyr produkter til hele verden.

Her kan man kan finne nesten alt for salg. Siden kan sammenlignet med eBay, bare med billigere produkter som kommer direkte fra Asia.

En fordel med Aliexpress er varene kommer fra Kina, som har svært gunstige postavtaler med resten av verden. De fleste produktene kan sendes med gratis frakt over hele verden, noe som er attraktivt for mange kjøpere.

NB: I mange tilfeller det ta flere uker å få sendt produkter fra Aliexpress til Norge. Det er derfor viktig å sjekke fraktalternativene forhandleren har før du begynner å selge produktet.

Les vår anmeldelse av Aliexpress her.


Lag dropshipping nettside

Du vil selvfølgelig trenge et nettsted for å selge dine produkter på nettet. Oppsett av nettside i disse dager går på 1-2-3, og du trenger en nettside som er spesielt designet for å gi deg salg. Du trenger en e-handel plattform for å sette deg for suksess.

Det er ganske mange e-handel plattformer å velge mellom så sørg for at du velger en som vil fungere best for din forretningsstrategi.

  • Alidropship Anbefalt for nybegynnere som ønsker å videreselge varer fra Aliexpress. Plattform som lar deg opprette en ferdig dropshipping-nettbutikk og lar deg enkelt importere AliExpress-produkter. Du kan kjøpe en 100% ferdig dropshipping-virksomhet, bruke deres hosting for nettstedet ditt, eller bare bruke plugin-modulen dersom du allerede har en WordPress-basert nettside.

  • Shopify – En robust plattform med et enormt fellesskap. Svært enkel å bruke med programmer som er enkle å installere. Har begrensede funksjoner, så det er ikke anbefalt for merker som fokuserer på innhold for å selge sine produkter.

  • Magento  Foretrukket plattform for B2B e-handel for toppmerker som Nike, Ford, og Coca Cola. Til tross for sin utrolige funksjonalitet, kan Magento være ganske dyrt å sette opp og vedlikeholde.

  • Woocommerce – Den mest populære e-handel plattformen i verden med over 2 000 000 brukere. Har mange funksjoner og koster ikke penger. Krever egen hosting.

Skap et behov for produktet ditt

Det vil hjelpe å ha satt opp nettbutikken, men det vil ikke være nok til å få løftet dropshipping virksomheten opp fra bakken. Du må også skape interesse for produktet.

Det er mange måter å tiltrekke seg kunder på nettet, men en av de mest effektive måtene er influencer marketing.

Før du starter din merkevare, sender du ut gratis prøver av produktet til innflytelsesrike personer innen din nisje og ber dem (pent!) om å gi produktet en anmeldelse eller shoutout. Vis deres vurderinger på nettstedet ditt som sosialt bevis. På denne måten vil du kunne markedsføre produktet til deres tilhengere, uten å bruke en krone.


Skaler og mål resultatene

Til slutt, ikke glem å skalere og måle resultatene. Bruk Google Analytics til å sjekke trafikken til nettbutikken før og etter lanseringen.

Dette er tiden for å vurdere alle dine anstrengelser, slik at du kan se hvilke områder som fortsatt trenger forbedring. Ved å sjekke dataene dine, vil du få en bedre forståelse av hva som fungerer og hva som må forbedres.

Hvis alt går bra, kan du begynne å tenke på måter å vokse dropshipping virksomheten. Ved å kapitalisere på din beste taktikk, vil du kunne vokse din online virksomhet raskt.


Konklusjon for Dropshipping i Norge

Ifølge denne rapporten, har netthandel allerede vokst til et marked verdt over 220 milliarder dollar, og det fortsetter å vokse nesten 17% hvert år. Det er lett å at det finnes store muligheter for suksess med dropshipping.

Dette innlegget bør gi deg en generell ide om hvordan du skal starte din dropshipping virksomhet. Dette er bare begynnelsen, og suksess krever hard arbeid, mye feiling, og forhåpentligvis suksess til slutt! Det er det opp til deg å ta affære, ta notater fra dette innlegget, og planlegg hvordan du skal få en bit av dette milliardmarkedet.


Dropshipping Norge er en del av vårt utvalg av guides målrettet for entreprenører som ønsker å tjene penger på nett.

Sjekk ut våre andre guides for å tjene penger på nett her.



8 KOMMENTARER

  1. Trenger man et enkeltpersonforetak eller et registrert firma i brønnøysundregistrene for og starte med dropshipping? Eller er det så enkelt at man bare skaffer seg et domene og finner en ønsket platform å selge fra?

    • Hei Christian,

      Når virksomheten når et vist omfang så må du starte et enkeltpersonforetak eller AS. Dersom det er snakk om noen få tusen kroner i startfasen så går det greit uten firma så lenge du oppgir inntekten i skattemeldingen, men når det er snakk om en varig inntekt på flere tusen i måneden trenger du et selskap.

      Det er fordeler og ulemper med begge. Hvis dette er noe du skal satse på burde du velge et AS. Men om du kun skal «teste vannet» før du vet du har en levedyktig forretningmodell, bør du velge et ENK. Her er noen faktorer du bør kjenne til:
      – Kostnader: ENK er gratis å registrere mens et AS koster 5570kr for registrering i Foretaksregisteret. I tillegg må du ha en aksjekapital på minimum 30 000 kroner. Dette er riktignok ikke en kostnad (som mange tror), men heller penger du forplikter til ditt nye selskap ved å sette inn på en bankkonto i ditt nye AS. Pengene kan fortsatt brukes i driften av selskapet ditt.
      – Regnskapsplikt: alle AS er regnskapspliktige fra starten, mens kun store ENK er regnskapspliktige. Regnskap påfører endel tid og kostnader (kjøpe regnskapsprogram, bokføre alle kostnader og inntekter, evt regnskapsfører, levering av årsregnskap og skattemelding etc).
      – Begrenset ansvar/ risiko: med et AS har du en begrenset personlig ansvar for selskapets forpliktelser. Du er kun ansvarlig for den kapitalen de har skutt inn, og kan ikke straffes økonomisk utover dette under en eventuell konkurs. Mens med et ENK vil du personlig stå ansvarlig for selskapets gjeld med hele din personlige formue.
      Det finnes mange flere fordeler ved et AS (lavere skatt, omsettelighet av aksjer, flere eiere, mulighet for å være ansatt).

      • Tusen takk for et meget godt svar.
        Jeg har pr dagsdato registrert et ENK og ført meg opp i foretaksregisteret, ettersom jeg vill overskride de føste 50.000kr etter 3 – 4 salg.
        Oppfølgende spørsmål:

        Jeg har frakt inkludert i prisen fra min levrandør eller DDP euro. (mva må betales i Norge uansett) Jeg ønsker å inkludere MVA for import i prisen på nettsiden.
        Og jeg ønsker selv at jeg blir belastet når 25 % MVA skal betales ved import.
        Varene jeg selger er uten toll avgift, men jeg må regene inn gebyr på 299 fra posten for «fortolling».
        Her kommer spøsmålet:
        Hvis jeg selger en vare fra min nettbutikk for 10.000 nok.
        Jeg har levrandør på alibabaexpress hvor jeg går inn og bestiller den ønskete varen for
        5000 kr til kundens adresse.
        Skal jeg da beregne MVA fra beløpet jeg selv betaler, ettersom det endelige kjøpet er kroner 5000 eller skal jeg beregne MVA på det kunden betaler?

        Fra 5000 kr
        blir min totale ugift:
        6549,- nok = fortjeneste 3451,-

        Fra 10.000 kr
        blir min totale ugift:
        7799,- nok = fortjeneste 2201,-

        Er dette noe dere her på siden kan svare på?
        Som bedrit er jeg jo kun plikitg til og betale mva av innkjøpspris, men om jeg gjør dette slipper jo «kunden» unna med 1250 i MVA ettersom jeg ønsker og ha så lave priser som over hode mulig er jo dette en kupp isåfall.

        Mvh
        Christian

  2. Heisann, veldig bra innlegg!

    Jeg er i oppstartsfasen, og har nesten en ferdigbygget nettbutikk. Jeg kommer dog til å bruke en forretningsmodell som går ut på å selge målrettet til USA (gjennom FB ads), med produkter fra Ali Express. Det jeg lurer på er:

    1- Er det noe jeg må ta hensyn til med tanke på MVA eller skatt, når jeg selger varer til kunder i USA, fra Ali Express? Frakt er greit nok, det betaler kunden.

    2- Har du noen anbefalinger til hvordan jeg burde gå frem, med tanke på regnskap? Jeg har opprettet et ENK, men har ikke solgt noen produkter enda. Jeg er litt avventende, fordi jeg er litt usikker på hvordan jeg skal føre dette opp, når salgene kommer inn. Vil du anbefale at jeg bare bruker privatøkonomi (egen konto) til å dekke utgifter, frem til jeg når taket på 50.000 kr? Setter stor pris på innspill til hvordan jeg burde gå frem på best mulig måte.

    • Hei Jostein!

      1. Anbefaler deg å sjekke ut denne artikkelen ang. Mva ved salg til utlandet: https://www.visma.no/blogg/handtering-av-moms-ved-salg-til-utlandet/

      2. Det enkleste vil nok være å bruke et regnskapsprogram som f.eks. Fiken. Fiken tilbyr greie innføringer i hvordan du fører regnskapet, er relativt nybegynnervennlig og gir påminnelser om viktige frister til Skatteetaten. De har blant annet integrasjon med Sbanken, så regnskapet er halvautomatisert.

      Hvis du er interessert kan jeg sende deg en invitasjon til Fiken som gir deg 2 måneder gratis bruk.

  3. Hei der. Jeg skal drive med dropshipping og har allerede registrert mitt enkeltpersonsforetak. Men nå trenger jeg en bank konto til det såå snart som mulig, fordi jeg er i den fasen hvor jeg kjøper flere ting for å drive med bedriften. Jeg har kjøpt noen ting med min personlig bankkonto men jeg kan ikke fortsette å gjøre det.

    Hvilken bank kan du/dere anbefale meg å gå for? Jeg vet ikke hva forskjellene er mellom alle disse bankene når det gjelder bedrifter. Hvilken av dem tilbyr de laveste gebyr og sånt…osv

    Jeg skal få Fiken også men ikke enna, vi vet ikke om det lykkes eller ikke og jeg må være pragmatisk så mye som mulig. 🙂

    Er der noen nettside som beskriver forskjellene mellom bankene?

    Takk så mye!
    Mvh,
    Robel

    • Hei!

      Jeg ville anbefalt å sjekke ut Sbanken, brukervennlig med lave gebyrer. De har blitt kåret til Norges beste bank av kundebarometeret i 18 år på rad. De åpnet nylig opp for bedriftskontoer og har mulighet for integrasjon med Fiken som forenkler regnskapet en god del.

      Fiken har forøvrig et verveprogram som gir begge 2 måneder med gratis abbonement når du inviterer noen til Fiken gjennom e-post, dersom du ønsker kan jeg sende deg en invitasjon 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her