Er nettstedet ditt i tråd med den generelle personvernforordningen (GDPR), eller er du fremdeles ikke klar over hvordan du gjør det effektivt? GDPR, som er implementert over hele Europa, er designet for å beskytte brukerdataene og gi dem valget mellom hvordan de vil at dataene deres skal deles. Denne loven er også implementert for å oppdatere måten organisasjoner håndterer brukerdata-personvern.

Her er 8 tips som kan hjelpe deg med å endre nettstedet ditt så det samsvarer med GDPR reglene:

Legg til personvernregler:

Personvernreglene dine må tydelig nevne hva du skal gjøre med dataene som samles inn, og hvordan samler du dataene (hva er data personvern). Forklar også hvordan de kan få dataene sine fjernet fra nettstedet ditt. Hvis du driver et selskap, kan databasen med innsamlede data være stor, noe som kan være vanskelig å håndtere. Derfor kan du vurdere å ansette en Datatilsynsansvarlig på heltid som kan overvåke dataene for deg, eller i stedet for at en mer effektiv måte er å bruke datasikkerhetsløsning som enkelt vil gjøre alle disse oppgavene for deg.

Informasjonskapsler:

Brukerne må også samtykke i bruken av informasjonskapsler, og mulighetene for brukerne å bli enige eller uenige bør gis som en pop-up så snart de lander på siden din. Ikke glem å legge til et alternativ «uenig», ettersom brukeren kanskje besøker nettstedet bare en gang, og derfor ikke ønsker å godta denne policyen. Du må også legge til bruken av informasjonskapsler i personvernreglene dine for å være gjennomsiktig for publikum. Ta også med detaljene om tredjeparts plugins som kan bruke informasjonskapsler. Du kan også gi brukerne råd om hvordan de kan velge bort sporing av informasjonskapsler ved å endre personverninnstillingene for nettleseren.

Enkel Opt-out:

Hvis en bruker ønsker å fjerne dataene fra nettstedet ditt, skal det være enkelt å gjøre det, og du må umiddelbart innrette deg etter forespørselen deres. Enkel opt-out betyr å avslutte abonnementet på e-postlisten din ved å oppgi en lenke på e-postene som er sendt til brukeren hvor du angir den samme lenken på nettstedet ditt, slik at det er tydelig for brukerne. Å skjule slike lenker vil bare gjøre nettstedet ditt mindre troverdig.

Lag transparente skjemaer:

Forhåndsmerkede avkrysningsruter i skjemaet er en måte å lokke brukere til å registrere seg på noe de ikke en gang er klar over. Ikke bruk denne taktikken, da de kan miste tilliten til deg. La brukerne bestemme om de vil merke av den ruten eller ikke, og la den dermed stå tom. Gi brukerne nok alternativ til å velge fra måten de ønsker å bli kontaktet, e-post eller telefon. Hvis du vil dele kundedetaljer med en tredjepart, må du være transparent om det og la dem avgjøre om de ønsker å godta eller avvise det.

Få et SSL-sertifikat:

Som vi alle vet at nettsteder uten SSL-sertifikat ikke er trygge å bla gjennom, fordi de kanskje er et sikkerhetsproblem, må du sørge for å få et SSL-sertifikat for nettstedet slik at nettstedet ditt er kryptert og sikkert, og brukerens data er trygge og kan bla gjennom nettstedet ditt uten frykt for datainnbrudd.

Sikre online betalinger:

Ikke legg til en forhåndsmerket boks for å lagre brukerkortsdetaljene, mange nettsteder gjør dette, og brukerne savner å se det. De fleste mennesker er ikke komfortable med å dele kortinformasjonen sin med nettsteder, ei heller lagre den i databaser som kan brytes gjennom. Sørg derfor for å følge retningslinjene som lar brukeren velge hva de foretrekker. Bruk en SSL hvis du driver en nettbutikk slik at nettstedet er godt kryptert og sikkert. Selv om nettstedet ditt lagrer disse dataene, må du implementere en policy som hvor du fjerner den personlige informasjonen fra databasen innen 90 dager.

Be om tillatelse til re-marketing:

Hvis du skal samle inn brukerdata for søkehistorikken deres og markedsføre dem på nytt basert på deres tidligere søk, så legg dette til i personvernreglene tydelig for å unngå brudd på GDPR, men i henhold til forskriften, må du også gi dem et alternativet for å velge det bort.

Markedsføring av sosiale medier ved å bruke opt-in:

Hvis du planlegger å bruke e-postoppføringen din til å markedsføre sosiale medier, må du først ta tillatelse fra brukerne ved å inkludere en relevant avkrysningsrute i opt-in-skjemaet. Hvis de ikke er interessert i å fortsette med det samme i fremtiden, bør de ha et alternativ for å velge det bort.

For å konkludere:

Å gjøre ditt nettsted GDPR-kompatibelt vil ikke bare beskytte deg mot søksmål, men også forbedre kundenes tillit til merkevaren din, og dermed føre til vekst i virksomheten din.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her