Å være god på å markedsføre bedriften sin er utrolig viktig, uansett hvilken bransje du jobber innenfor. De siste årene har det vært stort fokus på online markedsføring, altså den som gjøres på ulike digitale plattformer, og på internett. Dette gir god mening ettersom vi bruker internett til utrolig mye i hverdagen vår, men det er viktig å fortsatt fokusere på offline markedsføring.
De digitale plattformene
Det finnes markedsføring rundt oss hvor en vi ser, ofte tanker man kanskje ikke over det en gang. Markedsføring kan nemlig komme i mange forskjellige former og fasonger, og den beste er den vi ser på som helt naturlig. God markedsføring kan være nøkkelen til suksess – ingen tvil om det.
Du har sikkert merket at det er digital markedsføring på plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat, for ikke å snakke om nettsider som VG og Dagbladet. Her er det ganske tydelig, og det kommer opp som klassiske reklameplakater. Man kan også bli reklamert for produkter gjennom andre kjente fjes som man følger på sosiale medier, eller med e-post kampanjer.
Markedsføring i det offentlige
Når digital markedsføring gjør et stort steg fremover, så kan det også være en god ide for bedrifter å fokusere på offline markedsføring i tillegg. Da er du sikker på at du møter folk på ulike steder, og du vil tiltrekke deg en stor gruppe mennesker. Klassisk markedsføring som er offline er for eksempel på bussholdeplasser, i aviser eller som reklameplakater på gata.
Du kan også være kreativ med markedsføringen din her, for så lenge navnet ditt blir frontet slik at folk ser det, så er det en type markedsføring. Et eksempel er å gi ut varer med logoen til bedriften på, for eksempel som gaver til ansatte. Det hender ofte at man gir noe litt spesielt til de ansatte dersom man skal feire noe, og med Axon profil kan man blant annet gi vesker med logotrykk på. Da blir ditt firma markedsført hver gang de ansatte bruker den offentlig, og de får en fin gave de kan bruke når de vil.
I dag brukes sosiale medier og andre plattformer til enormt mye, og det er viktig å holde styr på digital markedsføring. Likevel er det alltid en fordel å dukke opp mange ulike steder, og den offline markedsføringen spiller fortsatt en stor rolle. Her har man muligheten til å møte mange mennesker med sitt budskap, og kanskje treffe på de som ikke bruker internett og sosiale medier i like stor grad.