Fiskeolje er fullpakket med omega-3-fettsyrer, og ifølge studier kan det hjelpe med en rekke medisinske tilstander. Les videre for å lære flere overraskende fordeler med fiskeolje.

Beskytter hjertet ditt

Studier viser at omega-3-fettsyrene som finnes i fiskeolje kan bidra til å redusere flere risikofaktorer for hjertesykdom. Fiskeolje er knyttet til lavere nivåer av triglyserider (fett i blodet), og hjelper til med å forhindre eller behandle herding av arteriene ved å bremse produksjonen av plakk og blodpropp. Studier antyder også at regelmessig inntak av mat med omega-3 fettsyrer kan bidra til å beskytte mot hjerneslag. Imidlertid antyder nye bevis fra en analyse av 14 kliniske studier at fiskeolje ikke reduserer risikoen for folk som allerede har fått hjerteinfarkt eller hjerneslag. «Meta-analysen vår viste utilstrekkelig bevis på en sekundær forebyggende effekt av omega-3 fettsyretilskudd mot generelle kardiovaskulære hendelser blant pasienter med en historie med hjerte- og karsykdommer,» skrev forfatterne av studien.

Senker kolesterolet

Forskning i tidsskriftet Nutrients uttaler at fiskeolje og omega-3 fettsyrer (hovedkomponenten i fiskeolje) er en av de beste matvarene for å senke kolesterolet. Omega-3 er med på å redusere triglyseridnivåene (fett i blodet), noe som fører til høyere HDL-nivåer, også kjent som «godt kolesterol» på folkemunne. Tilskudd av fiskeolje kan gjøre susen, men å spise fet fisk som laks eller til og med hermetisert tunfisk to til tre ganger en uke kan påvirke kolesterolet positivt, ifølge National Institutes of Health.

Bra for benbygningen

En annen av de mange fordelene med fiskeolje er at det kan hjelpe benene dine. I følge en studie i British Journal of Nutrition har det vist seg at omega-3-fettsyrene som ble funnet i fiskeolje har positive effekter på benhelsen, spesielt når de ble tatt sammen med kalsium. Studier viste at fettsyrene så ut til å øke mengden kalsium som kroppen tar opp. Dette fremmer beinstyrke og vekst.

Kan lette menstruasjonssmerter

En eldre liten studie i American Journal of Obstetrics and Gynecology tok 41 unge kvinner et fiskeoljetilskudd over fire måneder. De kunne så rapporterte om mindre menstruasjonssmerter. En annen eldre dansk studie i tidsskriftet Nutrition Research fulgte 78 kvinner med menstruasjonsbehag og ga dem fem kapsler om dagen med enten fiskeolje, fiskeolje med vitamin B12, selolje eller placebo. Etter fire måneder fant de ut at kvinner som tok et fiskeoljetilskudd med vitamin B12 hadde mindre smertefulle menstruasjonssykluser. Nylig fant en annen studie i International Journal of Gynecology & Obstetrics at kvinner som tok omega-3 fettsyretilskudd hadde færre kramper og smertefulle menstruasjonssymptomer. De var også i stand til å redusere mengden smertemedisin de trengte når symptomene var for alvorlige til å håndtere på egen hånd.

Behandle mental sykdom

Vi vet at fettsyrer er avgjørende for sunn hjernefunksjon, men studieresultatene på effektiviteten av fiskeoljetilskudd for å behandle en rekke psykiske lidelser er fremdeles foreløpige, så snakk alltid med legen din før du behandler deg selv. I følge en studie fra 2011 i Journal of Clinical Psychiatry antydet en gruppe studier at omega-3-fettsyrene som ble funnet i fiskeolje hadde en positiv effekt på personer med depresjon. Pasienter med bipolar lidelse som tok fiskeoljetilskudd, noen i tillegg til vanlig medisinering og noen i seg selv hadde færre depressive episoder enn de som tok placebo-piller, per en studie fra 2016 i Journal of Clinical Medicine. Og fem av seks dobbeltblinde studier i schizofreni viste at omega-3 har terapeutiske fordeler, ifølge en studie fra 2005 i tidsskriftet Drugs.

Kan hjelpe med å regulere diabetes

Ny forskning fra Harvard School of Public Health fant at omega-3 i fiskeoljetilskudd økte nivåene av adiponectin i blodomløpet, et hormon som hjelper til med glukoseregulering. Forskere sier at høyere nivåer av adiponectin er assosiert med en lavere risiko for type 2-diabetes.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her