Gamification, hva er det lurer du? Jo, kort beskrevet, er det kunsten å bruke ulike taktikker i form av spill til åmøte menneskers behov for måloppnåelse i miljøer utenfor spillverdenen

I en alder hvor vi stadig vekk er på utkikk etter nyere, enklere og mer spennende former for underholdning, er Gamification, eller spillifisering som det også kalles, et konsept som byr på alle tre og mer. 

Noen gode eksempler på elementer som brukes til å holde folk både interesserte og engasjerte i produkter eller aktiviteter, er elementer som progressjonsmålinger, konkurranser, ledertavler, poeng og belønninger. Det finnes en hel rekke områder hvor man kan finne denne formen for moro. På arbeidsplasser, i sosiale medier, i casinobransjen. Nesten overalt. Og jo større følelse av måloppnåelse folk opplever, desto mer vil de være motivert til å fortsette med aktiviteter som gir dem denne følelsen. 

Nordmenn er ikke et unntak i søket etter måloppnåelse og underholdning 0g vil mest sannsynlig være å finne i miljøer som faller dem i smak.

Her har du 3 måter Gamification benyttes for å skape større engasjement blant ulike målgrupper, uavhengig av platform, og for å gjøre hverdagen enda mer moro! 

1. Mer underholdende undervisninger

Gamificationtar helt alminnelige aktiviteter som undervisning på universitetet, som i blant er så kjedelige at studentene døser av, og gjør det om til spill som gjør det mer morsomt å henge med i undervisningene fordi det lover belønninger eller tilbyr en mestringsfølelse. 


‘Gamification’ Daniel Cairns – via Flickr (CC BY 2.0)

Denne metoden i undervisninger er det meningen at skal gjøre tradisjonelle undervisningsprogram mer underholdende og samtidig bidra til mer læring. Det er ikke noen stor overraskelse at man presterer bedre om man føler seg mentalt stimulert i hverdagen.

2. Mer effektiv markedsføring

Å innlemme spill er en effektiv måte for bedrifter å nå visse målgrupper på, samtidig som de skaper merkevarelojalitet. Og siden de aller fleste av oss synes det er morsomt å bli utfordret, gjør det at man nærmest alltid kommer tilbake.  

Spillifisering trenger ikke nødvendigvis å være et spill, så lenge det gir samme verdiene og skaper de samme effektene som man kan oppleve i et spill.

3. Større engasjement fra spilleglade folk

De aller fleste av oss er konkurransedyktige og det er nettopp denne konkurransedyktigheten firmaer tjener på ved å bruke Gamification i lojalitetsprogrammene deres. Flyselskaper, for eksempel, bruker poengsystem som gjør det mulig for kunder å bli belønnet med gratis flyturer, måltider eller hotellopphold når de har samlet et visst antall poeng fra flyvninger.   

Men det er ikke bare flyselskaper som bruker denne metoden. Eksempler er også å finne i casinobransjen. Blant nettcasinoene som aksepter nordmenn finnes Rizk og Casumo. Disse er to eksempler på nettcasinoer som bruker systemer som progresjonsmålere, poeng og belønninger for å skape større engasjement blant spillerne sine og for å sørge for at spillerne blir lojale. 

Det er mer sannsynlig at folk deler morsomme utfordringer videre med venner og bekjente på sosiale medier når innholdet på en nettside er spennende, og ikke minst belønnende. Dette gir bedrifter mer digital oppmerksomhet og det er nettopp dette som er målet.  

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her